Blog . Profile . Archive . Email  


ONE OF THE BEST WEBLOG ABOUT MOVIE

یکی از بهترین وبلاگ های فیلم


 
 


برخلاف خبر برخی سایت های اینترنتی درباره یک پروژه بین المللی
داریوش مهرجویی تابستان امسال "مرد اسباب بازی فروش" را می سازد

سینمای ما- داریوش مهرجویی بعد از فیلم تحسین شده «آسمان محبوب» در بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر، تازه ترین فیلم خود «مرد اسباب بازی فروش» را اوایل تابستان سال جاری کلید می زند. یحیی منصور موید، مجری طرح آخرین ساخته داریوش مهرجویی گفت: بازبینی لوکیشن های فیلم به پایان رسیده و هم اکنون در مرحله انتخاب عوامل هستیم. وی در گفت وگویی بدون اشاره به داستان فیلم افزود: «مرد اسباب بازی فروش» اولین ساخته مهرجویی در ژانر کودک و نوجوان است و تصمیم داریم در ابتدای تابستان این فیلم را کلید بزنیم.منصور موید در مورد فیلم «آسمان محبوب» فیلم قبلی داریوش مهرجویی که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش در آمد، گفت: در انتظار پروانه نمایش هستیم تا این فیلم را اکران کنیم.

گفتنی است طناز طباطبایی بازیگر نمایش اخیر مهرجویی پیش از این در گفت وگویی با برخی نشریات از احتمال حضور خود دراین فیلم خبر داده بود.



 
منبع : شبستان - پارس توریسم

نوشته شده در یک شنبه 18 ارديبهشت 1390برچسب:,ساعت 18:38 توسط فرید| |


 
 


چرا باید جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی را تماشا کرد؟
چه‌کسانی "جدایی نادر از سیمین" را نبینند؟!

سینمای ما- شاهین شجری کهن: هنوز مدت زیادی از ساخت «درباره‌ی الی» نمی‌گذرد، اما اصغر فرهادی با این فیلم همه‌ی جوایز و رکوردها را درو کرد و مهم‌ترین فیلم دهه‌ی 1380 سینمای ایران را تحویل جامعه داد. شاید هیچ فیلمی در ده بیست سال گذشته به اندازه‌ی «درباره‌ی الی» اثرگذار و جریان‌ساز نبوده باشد. فیلمی که ذائقه‌ی سینمای ایران را عوض کرد و به فیلم‌سازها جرأت داد که بدون ترس از گیشه و سینمادار، فیلم دلخواه‌شان را بسازند و به فرم جدی‌تری از سینما نزدیک شوند. طبیعی است که خود فرهادی بیش از هر کس دیگری تحت تأثیر شاهکار قبلی‌اش قرار داشته باشد، چون حالا هرچه بسازد با «درباره‌ی الی» مقایسه می‌شود. از او کمتر از یک شاهکار سینمایی توقع نمی‌رود و حتی اگر «جدایی نادر از سیمین» فیلم خوبی از کار دربیاید ولی شاهکار نباشد، پوست فرهادی کنده است. یعنی آن‌چه برای دیگران پیروزی به حساب می‌آید برای فرهادی شکست تلقی می‌شود و فیلمی که اگر خیلی از کارگردان‌ها بسازند تحسین می‌شوند، در کارنامه‌ی فرهادی یک قدم به عقب محسوب می‌شود. موقعیت دشواری است، نه؟

چرا باید فیلم را دید؟

بیش از هر چیز به‌خاطر کارگردانش. آن‌قدر که برای تماشای فیلم جدید فرهادی کنجکاوی و علاقه وجود دارد برای کیارستمی و ژولیت بینوشش وجود نداشت. «جدایی نادر از سیمین» چه فیلم خوبی باشد و چه نباشد، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های سینمایی سال است که با هیچ توجیهی نمی‌توان از دستش داد.

مهم‌ترین جذابیت‌های فیلم

واقعاً چه چیزی می‌تواند جذاب‌تر از حضور اصغر فرهادی پشت دوربین باشد. گذشته از آن، غافلگیرکننده‌ترین بازی فیلم متعلق به پیمان معادی است که حضوری درخشان دارد و در نقش اصلی فراتر از انتظار ظاهر شده است.

چه‌کسانی فیلم را نبینند؟

کسانی که نمی‌توانند بدون پیش‌فرض و توقع به تماشای فیلم بنشینند و کسانی که می‌خواهند مدام همه‌ی جزییات فیلم را با «درباره‌ی الی» مقایسه کنند و بعد بگویند ناامید شدیم. «جدایی نادر از سیمین» فیلم فوق‌العاده‌ای است، اما «درباره‌ی الی» نیست و به گرد پای «درباره‌ی الی» هم نمی‌رسد. این را از همین الآن بدانید که بعداً توی ذوق‌تان نخورد.
 


 
منبع : وبلاگ فیلم نوشته ها

نوشته شده در یک شنبه 18 ارديبهشت 1390برچسب:,ساعت 18:35 توسط فرید| |


 
 


نقد خواندنی رضا کاظمی بر "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی
گام معلق لک لک

سینمای ما-سینمای ما- رضا کاظمی:  تحلیل پنجمین فیلم بلند اصغر فرهادی برای نگارنده اصلاً آسان نیست. می‌شود به یک تحلیل کلیشه‌ای و سردستی درباره‌ی مضمون‌های مورد علاقه‌ی فرهادی بسنده کرد یا درباره‌ی کارگردانی خوب و اجرای چشم‌گیر فیلم از فیلم‌برداری تا صدا و بازی بازیگران نوشت اما وقتی فیلمی با چنین اقبال قاطع و غالبی از سوی منتقدان و سینمادوستان ایرانی و خارجی روبه‌رو می‌شود حتما جایی، یک گام آن‌سوتر از تحلیل و نقدهای مرسوم، چیزی و آنی نهفته در خود دارد. بار دومی که فیلم را دیدم توجهم به یک نکته جلب شد که به گمانم می‌تواند نقطه‌ی شروع مناسبی برای تحلیل جدایی نادر از سیمین باشد.
ادامه نقد را در ادامه بخوانید
منبع : ماهنامه فیلم


ادامه مطلب
نوشته شده در یک شنبه 18 ارديبهشت 1390برچسب:,ساعت 18:32 توسط فرید| |


 
 


نگاهی به "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی
جدايي نادر از سيمين؛ شاید موجی دیگر...

محمد محمدیان: آن چه جدایی نادر از سیمین را ماندگار کرده ساختار پازل گونه فیلم/فیلم نامه آن است.که جدایی یا جا به جایی قطعه ای از آن، سبب می شد جدایی نادر از سیمین را نبینیم!...و شاید این اندازه تحسینش نکنیم. اصلا همین پازل به مفاهیمی که فیلم دنبال کرده کمک رسانده.و این قطعه ها را کارگردانی اصغر فرهادی، بازی های ساره بیات، لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، مریلا زارعی، بابک امینی، سارینا فرهادی (چه قدر بازی درخشان دارد این فیلم) و البته تدوین هایده صفی یاری تکه تکه کنار هم چیده اند. شروع این بازی هم با نقد کردن ساده یک چک پول در آغاز فیلم توسط سیمین رقم می خورد، چیزی که به عمد روی آن تاکید نشده و تا پایان نیز اشاره ای به آن نمی شود تا سادگی خلق سوتفاهم های ساده زندگی را خود تماشاگر پیدا کند و لذت که نه، قبطه به خورد!


مهمترین ویژگی جدایی نادر... را باید حرکت در مسیر جستجوی حقیقت از دروغ دانست و مرز واقعیت و دروغ که چه زیبا فیلم نشان مان می دهد بس باریک است و در فاصله سنی کودک تا پیرمرد این دروغ چه ها که نمی کند.در سکانسی که بچه دوباره به خانه بر می گردد تا کیف جامانده اش را بردارد، پلانی بدجوری تماشاگر را به فکر می برد.جایی که کودک چشم در چشم پدر پیر گویی از روزگار اطراف شان کلافه شده اند: راستی چرا برای خلق حقیقت های مجازی این قدر باید دروغ گفت و حقیقی نشانشان داد. پدر آلزایمر گرفته پس از سبقت آدم ها برای پاک نشان دادن خود چه زیبا از کلام می افتد: همان دو کلمه حرفی هم که می زد حالا دیگه نمی زنه!


یا جایی که در پزشک قانونی نادر لباس پدر را باز می کند تا جراحاتی را به نمایش بگذارد، گویی اعتراض پدرش را نسبت به خود درک و از كارش صرف نظر می کند.
حتی دختر(که فرزند فیلم ساز هم هست و به نظر می رسد در واقع به نوعی حضور مستقیم تر کارگردان در میان آن جمع را دارد رقم می زند) با وجود برجسته کردن دروغ بزرگتر ها و سوال و جواب کردن آن ها،خود در مقابل دادگاه نیز از بیان حقیقت سر باز می زند.گویا خود فیلم ساز هم نمی داند که بالاخره حق را باید به کی بدهد!و همین زیبایی نمایش حقیقت که سر انجام نزد کیست جدایی نادر...را به یکی ازآ ثار شاخص سینمای ایران تبدیل کرده است.


این تحقیر شدن انسان در مقابل دروغی که ساخته و پرداخته خودش است و رودر رویی مقابل وجدانش و عدم مقاومت برابر آن را فرهادی چه دیدنی ترسیم کرده. نادر حتی تاب نگاه کردن در چشم دختر خود را هم ندارد که دروغی سرهم کند ، زن کارگر توان دریافت پولی که به حق نیست و از عذاب آن نگران است را در خود نمی بیند و معلم که دوباره می رود شهادتش را تغییر می دهد و...حتی سیمین که جریان پول گمشده را می داند چیزی نمی گوید تا در این "مجموعه دروغ ها" سهمی برای خود خریده باشد!

جایی خواندم که به جوایز اخیر این فیلم با دیده شک و تردید نگریسته بود.این که فیلم در کارگردانی ، فیلم نامه و بازی هایش اثر بسیار شاخصی است بعید می دانم کسی تردید کند.در سکانس پایانی فیلم و در دادگاه نیز مرد با وجود از دست دادن پدر باز حاضر به ترک وطنش نیست.فیلم هم که نمایش مشکلات زندگی فقط "یک خانواده" است که با بحران رو به رو شده و این انحطاط را حتی در خانواده آن کارگر با مشکلاتی که شوهرش دارد هم کمتر می بینیم ، پس بسط مشکل های زندگی نادر و سیمین به کل خانواده های ایرانی! که چرا فیلم ، زندگی ایرانی ها را سست نشان داده هم که نظر درستی نیست، پس مشکل چیست!

یادمان باشد جدایی نادر از سیمین فیلم بزرگی است. به همین دلیل و روح تازه اش به کالبد سینمای ایران و موفقیت ها و استقبال از فيلم در داخل و خارج ،شاید روزی از آن به عنوان موجی تازه در سینمای ایران یاد شود! خوشحالم در زمانه ای زندگی می کنم که اصغر فرهادی کارگردانش است و نادر و سیمینش را روی پرده دیدم.



 
منبع : وبلاگ سینما امروز

 

نوشته شده در یک شنبه 18 ارديبهشت 1390برچسب:,ساعت 18:31 توسط فرید| |

محسن آزرم:  "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی در فضای نقد سینمایی امروز با واکنش های متفاوتی روبرو شد. فیلم عمدتاً با تحسین و تمجید منتقدان و صاحبنظران روبرو شد و معدود واکنش ها و نقد و نظرهای منفی هم از سوی گروه اندکی ابراز شد. محسن آزرم در وبلاگ "شمال از شمال غربی" با نگاهی مستدل در قالب یک گفتگو به بخشی از ایرادها و انتقادهایی که درباره فیلم "جدایی نادر از سیمین" مطرح شده، پاسخ داده است. این مطلب را این جا بخوانید

:

نقد را در ادامه بخوانید


ادامه مطلب
نوشته شده در یک شنبه 18 ارديبهشت 1390برچسب:,ساعت 18:25 توسط فرید| |

محسن آزرم:  "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی در فضای نقد سینمایی امروز با واکنش های متفاوتی روبرو شد. فیلم عمدتاً با تحسین و تمجید منتقدان و صاحبنظران روبرو شد و معدود واکنش ها و نقد و نظرهای منفی هم از سوی گروه اندکی ابراز شد. محسن آزرم در وبلاگ "شمال از شمال غربی" با نگاهی مستدل در قالب یک گفتگو به بخشی از ایرادها و انتقادهایی که درباره فیلم "جدایی نادر از سیمین" مطرح شده، پاسخ داده است. این مطلب را این جا بخوانید

:

نقد را در ادامه بخوانید


ادامه مطلب
نوشته شده در یک شنبه 18 ارديبهشت 1390برچسب:,ساعت 18:25 توسط فرید| |


Power By: LoxBlog.Com